Viestintäkoordinaattorin saappaisiin astuminen alkuvuodesta jännitti: töiden ohella kiirettä piti niin kandin kirjoittamisessa kuin muiden järjestövastuiden hoitamisessakin. Tiesin myös, että normaalien viestintäkoordinaattorin vastuiden lisäksi vastassa oli huikea mahdollisuus – ja valtava haaste: viestintästrategian uudistus. Parkun edellinen viestintästrategia vanhentui kaudella 2024, ja kaipasi brändiuudistuksen kanssa tehtyjen valtavien harppausten myötä kipeästi uudistusta.
Aiempi viestintästrategia oli kuin ainejärjestö itse muutama vuosi sitten – tiivis ja toimiva, mutta vaatimaton. Omana opiskeluaikanani olen päässyt seuraamaan Parkun ponnistusta pienestä, suloisesta perheestä värikkääksi, äänekkääksi ja ajan hermolla olevaksi ainejärjestöksi. Viime vuosina Parkun brändiä on rakennettu luomalla uusia upeita perinteitä, ja rakkaan kettuperheen eteen on tehty paljon töitä monien taitavien ja motivoituneiden parkulaisten voimin. Kaikki nämä uudistukset ovat juhlimisen arvoisia, ja ne ansaitsevat tulla kuulluksi. Tätä varten tarvitaan toimiva ja ajantasainen viestintästrategia.
Omana opiskeluaikanani olen päässyt seuraamaan Parkun ponnistusta pienestä, suloisesta perheestä värikkääksi, äänekkääksi ja ajan hermolla olevaksi ainejärjestöksi.
Strategiauudistuksen aloittaminen tuntui kuitenkin haastavalta. Ideoita oli paljon, mutta miten voin olla varma, etten viestintäkoordinaattorina jätä jotain tärkeää huomioitta? Ainejärjestömme on täynnä osaavia, älykkäitä ja idearikkaita opiskelijoita, joten päädyin kysymään heidän mielipidettään palautekyselyn avulla. Kyselyn kautta sain koottua parkulaisten ideat, kritiikit ja palautteet yhteen. Vastaukset olivat täynnä hyviä ideoita, vahvistaen ajatuksiani siitä, mihin suuntaan strategiauudistuksen kanssa kannatti lähteä.
Ainejärjestön jäsenten tarpeiden ja toiveiden kartoittamisen jälkeen oli aika syventyä Parkun viestinnän nykytilaan. Kävin läpi somepostauksia, tunnistin vahvuuksia ja heikkouksia ja selvitin, mitä muut tekevät. Kaiken tämän pohjatyön perusteella määrittelin uudelle strategialle tavoitteet, jotka vastasivat ainejärjestöltä saatuun palautteeseen ja kartoitukseeni nykyhetken tarpeista.
Lähtiessäni strategian uudistusprosessiin mielessäni oli kaksi tärkeää haastetta, jotka halusin uuden strategian huomioivan: hallinnollisten asioiden läpinäkyvyyden sekä jäsenistön osallistamisen viestinnässä. Parkun hallituksen kokouksissa pöydällä olevat asiat ja hallituslaisten työskentely jäävät perusparkulaiselle melko hämäriksi. En itsekään tiennyt, kuinka paljon työtä hallituslaiset tekevät ennen kuin istuin itse kokouspöydissä. Nämä asiat koskevat kuitenkin kaikkia jäseniä, joten koin tärkeäksi tuoda ainejärjestön hallinnollisia asioita esiin myös jäsenistölle.
Tuntui siis suorastaan hassulta, että yksi pieni viestintäkoordinaattori pyrki pyörittämään koko ainejärjestön viestintää.
Kuten olen ehkä saattanut jo aiemmin mainita, on ainejärjestömme täynnä uskomattoman taitavia ja mielikuvituksellisia viestinnän opiskelijoita. Tuntui siis suorastaan hassulta, että yksi pieni viestintäkoordinaattori pyrki pyörittämään koko ainejärjestön viestintää. Työtä on paljon eikä aika yksinkertaisesti riitä kaikkien ideoiden toteuttamiseen, vaikka kuinka haluaisi. Valitettavasti joskus koulun ja töiden on tultava ennen vapaaehtoistehtäviä. Päädyinkin ehdottamaan viestintätiimin rekrytointia seuraavasta hallituskaudesta lähtien, ja onnekseni muu vuoden 2024 hallitus otti idean avosylin vastaan.
Parkun brändiuudistus on jo pitkällä, ja edelliset hallitukset ovat tehneet hurjasti töitä sen eteen. Nyt oli siis luonnollisesti vuoroni kantaa korteni kekoon. Uusi viestintästrategia sisältää tavoitteet, sisältö- ja kanavastrategian ja konkreettiset toimet tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi strategiasta löytyy uudet brändityön periaatteet ja graafinen ohjeistus, jonka on tarkoitus auttaa yhtenäistämään ainejärjestön visuaalista ilmettä.
Viestintästrategian uudistaminen oli yksi opettavaisimmista ja palkitsevimmista projekteista, joita olen opiskeluaikanani tehnyt. Jos uskaltaisin pikkuisen unelmoida, näkisin Parkun tulevaisuudessa toimivan ja innokkaan viestintätiimin, monipuolista ja innovatiivista sisältöä ja aktiivista hallinnollisista asioista viestimistä. Mahdollisesti jopa ainejärjestölehden. Toivon tämän viestintästrategian auttavan Parkua kasvamaan, muotoutuen jäsentensä kiinnostuksen kohteita ja osaamista heijastavaksi ainejärjestöksi. Nyt on kuitenkin aikani eläköityä viestintäkoordinaattorin roolista ja antaa Parkun viestintä seuraaviin, osaaviin käsiin.
Tekstin on kirjoittanut vuoden 2024 viestintäkoordinaattori Sofia Sallinen.