Viestinnän tehtävä on pukea yrityksen missio ja strategia ymmärrettäviksi sanoiksi

Lassila & Tikanojan viestintätiimi työskentelee fyysisesti Tikanpesässä eli Helsingissä sijaitsevalla pääkonttorilla, jossa kellään ei ole omaa nimettyä istumapaikkaa, vaan esimerkiksi ylin johto, myyntiorganisaatio ja markkinointi sekä viestintä työskentelevät avokonttorissa tiiviissä yhteistyössä toistensa kanssa. Meidän porukka on yleisesti ottaen hyvin rentoa ja välitöntä. Se on ollut itselleni tosi tärkeä asia työssä viihtymisen kannalta.

Yrityskulttuurimme ja olemuksemme perustuu pitkälti myös meidän bisnekseen, sillä olemme mukana ihmisten arkisissa askareissa eli ihan siinä taviselämässä. Viemme roskia pois, siivoamme kauppoja ja toimistotiloja sekä neuvomme vaikkapa kierrätyksessä. Siksi pyrimme itsekin olemaan ihan taviksia ilman ylimääräistä hienostelua. Tämä tavallisuus heijastuu vahvasti myös viestinnän arkiseen työhön ja brändiimme. Tiimimme tärkein tehtävä onkin tukea L&T:n missiota kiertotalouden käytännön tekijänä. Meidän on tehtävä vaikeista ja abstrakteistakin asiakokonaisuuksista ymmärrettäviä ja tuotava ne tavallisen suomalaisen tasolle.

On haastavaa pukea ymmärrettäviksi sanoiksi vaikkapa se, että onnistuimme yhdessä asiakkaidemme kanssa vähentämään hiilidioksidipäästöjä noin 1,1 miljoonalla CO2-ekvivalenttitonnilla vuonna 2017. No tämän esimerkin ratkaisimme toteamalla, että hiilidioksidipäästöjen vähentämisemme vastaa suunnilleen ruokahävikin päästöjä Suomessa.

Osallistumisemme Ydinviesti-tapahtumaan on toinen hyvä esimerkki siitä, miten haluamme tehdä yhdestä kiertotalouden käytännön teostamme helposti ymmärrettävän ja lähestyttävän. Ydinviestissä toivomme teiltä opiskelijoilta ajatuksia siihen, miten ämpärikansa saataisiin kierrättämään muovia. Olemme tehneet mittavan investoinnin Merikarvian muovinkäsittelylaitoksellemme ja haluamme aidosti ratkaista Suomen muovijätehaasteen.
Toivottavasti mahdollisimman moni teistä innostuisi aiheestamme, sillä sovimme hyvin yhteen tapahtuman teeman eli
rohkeuden kanssa.

Meidät tunnetaan vahvasti ”lasautuksistamme” eli hauskoista ja oivaltavista sloganeista, jotka näkyvät erityisesti autojemme kyljissä. Yksi niistä sopii alustamaan Ydinviesti-tapahtumaa erinomaisesti: ”Lapsi voi nähdä tyhjässä pahvilaatikossa vaikka avaruusaluksen. Meillä on taipumusta samaan.”

Nähdään muutaman viikon päästä!

Terkuin,
Terhi Leiniö, viestinnän asiantuntija